Et enigt ekspertudvalg har færdiggjort sine anbefalinger til en revision af havneloven. Udvalget anbefaler blandt andet, at kommercielle aktiviteter i de større offentligt ejede erhvervshavne adskilles fra den offentlige infrastrukturopgavevaretagelse med en ny, todelt aktieselskabsmodel. Hermed skal der ifølge udvalget skabes fair og lige konkurrence og overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler på havneområdet.
Ekspertudvalget blev nedsat i 2017 af transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) for at give anbefalinger til en revision af den nuværende havnelov. Udvalget har haft deltagelse af fagfolk inden for jura, økonomi, statsstøtteregler mm. samt repræsentation fra havnene og de private virksomheder på havnene.
Udvalget har i arbejdet haft fokus på, at konkurrencen mellem offentlige og private virksomheder i havnesektoren skal ske på fair og lige vilkår, herunder forslag til klare spilleregler for forholdet mellem kommuner, havne og de private virksomheder på havnene.
Fair og lige konkurrence
Udvalget anbefaler, at større offentligt ejede erhvervshavne som udgangspunkt fremover organiseres i to aktieselskaber, hvor den offentlige opgavevaretagelse vedrørende havneinfrastruktur placeres i et infrastrukturaktieselskab.
Havneinfrastruktur omfatter havnearealer med spor, veje, kajpladser, kajmure, moler og dækkende værker, indre bassiner m.m. Hvis havnen ønsker at varetage kommercielle aktiviteter, skal disse samles i et suprastrukturaktieselskab.
Suprastruktur omfatter blandt andet pakhuse, terminalbygninger, kraner, mobilt udstyr til levering af transportrelaterede havnetjenester m.m. Der skal ifølge udvalget være armslængdevilkår for interaktion mellem selskaberne.
Anbefalingen betyder, at havne, der i dag organiseres som kommunale selvstyrehavne, ifølge udvalget skal omdannes til aktieselskabshavne, hvis de er over en vis størrelse. Mindre havne kan ifølge udvalgets anbefalinger fortsætte som kommunale havne under lempeligere regler, men under en øvre grænse for fremtidig gældssætning i forhold til havnens omsætning.
Opdelingen vil ifølge udvalget modvirke risikoen for krydssubsidiering mellem offentligt støttede og kommercielle aktiviteter i havnene og skabe fair og lige konkurrence mellem offentligt ejede erhvervshavne og private kommercielle operatører. Samtidig skal strukturen for aktieselskabsmodellen ifølge udvalget sikre overensstemmelse med EU’s nye statsstøtteregler.
Udvalgets anbefalinger vil indgå i arbejdet med den kommende revision af den nuværende havnelov fra 2012.
KL: Afvikling – ikke udvikling
Det vil betyde afvikling – ikke udvikling, hvis regeringen vælger at følge anbefalingerne i rapporten fra ekspertudvalget om havneloven, som i dag blev offentliggjort. Det siger Jacob Bjerregaard (S), formand for KL's Miljø- og Forsyningsudvalg:
- Jeg er tilfreds med forslaget om at udvide låneadgangen i Kommunekredit til også at gælde for aktieselskabshavne. Men når det er sagt, så er det helt uforståeligt, hvis man vælger at afskaffe selvstyrehavnen. Det er en velfungerende organisationsform, som mange steder er en motor for vækst og udvikling. Jeg forstår ikke, at man har behov for at afskaffe noget, som fungerer og som sikrer bæredygtig og langsigtet udvikling i mange havne og dermed kommuner, siger Jacob Bjerregaard.
KL har ikke været repræsenteret i udvalget.
Det er kommunerne, der ejer havnene, og har mulighed for at vælge den styreform, som giver mening i den lokale udvikling. En tvunget spaltning af de to aktiviteter vil skade havnenes, og kommunernes, mulighed for at skabe de bedst mulige rammer for udviklingen af havnene. Og dermed også mulighed for at skabe vækst, arbejdspladser og udvikling lokalt, siger Jacob Bjerregaard:
- Udvalgets fokus har kun været på konkurrencen inden for varetransport, selvom havnenes andel af den økonomiske omsætning ved varetransport er meget begrænset i forhold til de private. Kommunerne har udviklet og udvidet havnene gennem meget langsigtede strategier og investeringsplaner, som giver grobund for vækst og udvikling. Det langsigtede perspektiv er sikret gennem et stabilt og ansvarligt ejerskab. Det står vi til at miste, siger Jacob Bjerregaard.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.