KØBENHAVN: En alvorlig regnefejl betyder, at Københavns Kommune ikke i de kommende år kan nøjes med at fjerne en udledning på 78.000 ton CO2 årligt fra vejene som hidtil beregnet, hvis et mål om en CO2-neutral hovedstad i 2025 skal nås. I stedet skal udledningen fra trafikken ned med 136.000 ton om året. Det er 70 pct. mere end hidtil planlagt, skriver Politiken torsdag.
De forkerte tal har kommunen hentet hos Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som siden 2009 har publiceret tal for, hvor meget biler generelt udleder pr. kørt kilometer. Men det regnestykke har taget udgangspunkt i nye og miljøvenlige biler i stedet for den eksisterende bilpark. Seniorrådgiver Thomas Christian Jensen fra DTU erkender DTU’s medansvar, men forklarer, at fejlen stammer fra en ekstern konsulent, der lavede beregningerne. Han afviser, at man på DTU har røde ører.
- Vores ører er kun svagt rødlige. Vores fejl er blot, at vi ikke har opdaget andres fejl med det samme, siger Thomas Christian Jensen og understreger, at formålet med tallene oprindelig var at beregne trafikkens miljøomkostninger bredt. DTU var ikke var klar over, at Københavns Kommune byggede sin klimaplan på dem.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.