AALBORG: Omkring 80.000 biler drøner hver dag gennem Limfjordstunnelen for at komme frem og tilbage mellem Vendsyssel og den øvrige del af Jylland. Men tunnelen er ikke så solid, som den har været, og trafikminister Ole Birk Olesen (LA) har bebudet, at den kan være slidt op om 30 år, hvis der ikke foretages alvorlige renoveringer af det 582 meter lange tunnelrør.
Derfor besluttede man i foråret at nedsætte en ekspertgruppe, der skulle se på løsninger, som kan redde tunnelen fra sin undergang. Men nu er årsagen til problemet, der blandt andet indebærer, at tunellen tager vand ind, uvis, og det skal opklares først, skriver DR Nordjylland.
Det grundlæggende problem med Limfjordstunnelen er, at den nordlige ende af røret synker med op til en centimeter om året, og at tunnelen hele tiden tager en smule vand ind som følge af en fejl i den gummimembran, der skal holde tunnelen tæt. Det er almindeligt, at en tunnelkonstruktion, som Limfjordstunnelen vil synke et stykke, men under normale omstændigheder vil den på et tidspunkt finde et leje, hvor den stabiliseres og holdes i ro. Limfjordstunnelen bliver derimod ved med at synke eller sætte sig, som det hedder.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.