
HVIDOVRE / VALLENSBÆK / BRØNDBY: Generelt nedsat hastighed på motorvejene bliver der ikke noget af i de trafikstøjplagede kommuner Hvidovre, Brøndby og Vallensbæk. I hvert fald ikke ifølge Vejdirektoratet, som nu for anden gang modsætter sig at sænke farten fra 110 til 90 km/t uden for myldretiderne, sådan som vestegnskommunerne har søgt om.
Direktoratet holder sig til primært til, at 'rejsetidstab som følge af en 90 km/t hastighedsbegrænsning på de ansøgte motorvejsstrækninger vil fylde betydeligt mere samfundsøkonomisk end de gevinster, der kan forventes realiseret i forhold til ulykker og miljø, herunder støj'.
Kommunerne har blandt andet argumenteret med støjproblemer, manglende nattesøvn og mulighed for at kunne opholde sig udendørs for beboerne nær vejene, der hører til landets mest trafikerede.
Ifølge et brev fra afdelingsleder Maria Lønsmand Meiner sker der dog lidt på området, blandt andet kalder hun en opført en ny støjskærm langs Holbækmotorvejen ved Allingvej i Hvidovre for et eksempel på en balanceret løsning.
I en støjhandlingsplan for statens veje fremgår det også, at der på motorvejene gennem de tre kommuner er udpegede strækninger, hvor der er eller vil blive anvendt mindre støjende asfaltbelægning, som i gennemsnit giver en støjreduktion på cirka to dB i forhold til normal asfalt.
'Sikrere at køre hurtigere'
I brevet argumenterer Meiner også for, at en hastighedsbegrænsning på 90 km/t på de 4-8-sporede motorvejsstrækninger 'ikke vil være selvforklarende for bilisterne' - særligt ikke på tidspunkter, hvor der er god plads på vejene. Her vil mange bilister ifølge hende derfor finde det naturligt og sikkert at køre hurtigere end 90 km/t'.
'Der er allerede bilister, der i dag kører hurtigere end 110 km/t på de samme veje, og der vil efter vores vurdering være behov for øget politikontrol for at sikre overholdelse af 90 km/t', lyder det, så alt i alt er der ikke den helt store forståelse for de tre kommuners forslag.
Selvom direktoratet ikke er til sinds generelt at reducere hastigheden fra 110 til 90 km/t, udelukker det dog ifølge brevet ikke, at det på eksempelvis sorte pletter lokalt kan komme på tale at ændre hastighedsbegrænsningen.
Netop de tre kommuner har særligt høje andele af støjramte beboere, når man sammenligner kommunerne øst for Storebælt. De tre nabokommuner mønstrer omkring 30 pct. boliger, der er støjramte i form af gennemsnitlig vejlarm over 58 dB. Udover de tre er også Solrød i den samme høje ende.
Vejdirektoratet kan slutteligt minde om, at der med 'Aftale om et sammenhængende Danmark, investeringsplan 2030' af 12. marts 2019 er afsat en pulje på i alt 1.630 mio. kr. til støjbekæmpelse. I aftalen nævnes en række konkrete prioriterede projekter, herunder projekter i Vallensbæk, Hvidovre og Brøndbyøster.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.