
Støj fra Motorring 3 skal nu granskes mere, lyder det fra Transportministeriet.
I infrastrukturaftalen fra 2021 blev det besluttet at sætte penge af til at øge kapaciteten på Motorring 3. Der blev afsat 351 millioner kroner til at inddrage nødsporet og ændre det til et nyt kørespor. Samtidig skulle der være øget fokus på at nedbringe støjgenerne.
Resultaterne af de indledende undersøgelser viser, at det ikke vil være samfundsøkonomisk rentabelt at inddrage nødsporet, og at dette heller ikke vil mindske støjgenerne nævneværdigt.
På den baggrund er forligskredsen enige om at sætte gang i nye undersøgelser af støjbekæmpelse på Motorring 3. Det skal undersøges, om det er muligt at opnå bedre støjbekæmpelse, hvis midlerne fra Infrastrukturplan 2035 øremærkes til støjbekæmpelse frem for vejudvidelse.
Det er Vejdirektoratet, der skal gennemføre undersøgelsen af tre mulige støj-initiativer:
- Forhøjelser af de eksisterende støjskærme
- Ny støjskærm i midterrabatten
- Forsøg med drænasfalt
Undersøgelsen forventes færdig i efteråret 2024. Herefter skal forligskredsen drøfte, hvilken løsning der skal prioriteres for Motorring 3.
Forligskredsen består udover regeringspartierne S-V-M også af R-SF-K-DF-LA
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.