Sverige har indført nye udbudskrav, der bl.a. udelukker kinesiske elbusser fra den offentlige transport. Baggrunden er bekymringer om menneskerettighedsbrud i produktionen og manglende gennemsigtighed, som gør det umuligt at gennemføre uafhængige revisioner. Det skriver Ingeniøren.
I Danmark går udviklingen i den modsatte retning. Ifølge en opgørelse fra mediet er 57 pct. af elbusserne på de danske veje fra kinesiske producenter som fx BYD og Yutong. Især Movia og FynBus benytter kinesiske busser i stor stil, hvilket bl.a. skyldes de lavere priser i udbud.
Flere eksperter advarer nu mod afhængigheden af kinesisk teknologi. Adjunk og forsker i cybersikkerhed Jan Lemnitzer fra CBS vurderer, at det er "meget sandsynligt", at kinesiske producenter teknisk set kan fjernslukke busser i Danmark i en krisesituation. Den kinesiske ambassade i Norge afviser dog alle anklager om sikkerhedstrusler som "løgn" og "absurde".
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.