dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

To ud af tre elbusser fra Movia er 'Made in China': En rigtig dårlig idé

To tredjedele af de elektriske busser, der kører for det sjællandske trafikselskab Movia, er fra kinesiske producenter. Sikkerhedspolitisk rådgiver advarer.

Over 51 millioner kilometer kommer elbusser efter den nyeste køreplan til at køre årligt for trafikselskabet Movia, der står for omkring 450 buslinjer på bl.a. Sjælland og Lolland-Falster.

Det er en konsekvens af, at Movias operatører med den køreplan, der trådte i kraft søndag 15. december, satte 66 nye elbusser i drift, så halvdelen af busserne i Movias netværk nu er elektriske.

De nye elbusser har én ting til fælles: De er alle fra kinesiske producenter, som nu står bag 66 procent af de 565 elbusser, der kører på Movias ruter, det skriver Ingeniøren.

En rigtig dårlig idé

Den kinesiske dominans blandt Movias elbusser kommer på et tidspunkt, hvor der er stort politisk fokus på kinesiske leverandører af såvel private transportmidler som kollektiv infrastruktur og andre samfundskritiske systemer.

Jacob Kaarsbo, der er selvstændig sikkerhedspolitisk rådgiver, tidl. senioranalytiker i Tænketanken Europa og chefanalytiker i Forsvarets Efterretningstjeneste, kalder det da også helt generelt »en rigtig dårlig idé« at investere i kinesisk teknologi:

- Problemet med de kinesiske leverandører er, at de generelt høster data, som de bruger til at udvikle deres egen kunstige intelligens, kvanteteknologi osv., siger Jacob Kaarsbo, som medgiver, at der ofte ikke i de konkrete tilfælde er en rygende pistol:

- Nej, ikke i dette tilfælde, men jeg vil alligevel advare imod det, for erfaringen viser, at det bliver brugt, og ikke til et godt formål, siger han.

- Det er jo ikke, fordi jeg er bekymret for, at bilister i kinesiske elbiler bliver kørt i grøften, eller at en gul bus kører ud over en skrænt. Men de anvender teknologien målrettet til at få dominans over Europa og USA og underminere vores demokratiske samfund, siger han.

Kommunerne vilde med kinesiske elbiler

Også statsminister Mette Frederiksen (S) udtrykte tidligere i år over for det amerikanske medie Politico bekymring over Kinas voksende teknologiske dominans – kombineret med landets indirekte støtte til Ruslands krig mod Ukraine.

Og eksempler på dominansen er der nok af og i stigende grad på transportområdet.

F.eks. har Syddjurs og Holstebro kommuner for nylig købt omkring 200 elbiler fra den kinesiske producent BYD, der kappes med Tesla om at være verdens største producent af elbiler, og som også står bag en stor del af Movias elbusser.

Vi gør det svært for os selv

Som de to kommuner tidligere har forklaret sig i Ingeniøren, gør også Movia dog opmærksom på, at valget af busleverandører i høj grad er styret af love og regler:

- Movia udbyder busdriften i overensstemmelse med dansk lovgivning og inden for rammerne af EU’s udbudsregler. De busser, som Movias operatører anskaffer, indfrier danske og internationale bestemmelser om busser, deres oprindelse og deres indretning, siger Jeppe Gaard, der er trafikdirektør i Movia.

Og det er en udfordring, som Jacob Kaarsbo anerkender:

- Der er nogle lovgivningsmæssige problemer. Vi er i Europa udfordrede af, at vi har været sene til at opfatte risikoen. Vi laver nogle udbudsregler og har en glorie om hovedet, mens kinesiske tilbud er bundet op på kæmpe statssponsorater, som vi ikke ville acceptere herhjemme. Og det er helt hul i hovedet, at vi lader kineserne få den konkurrencefordel, siger sikkerhedsrådgiveren.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.