HOVEDSTADEN: Københavns første letbane, som skal løbe igennem forstæderne på Ring 3, kommer til at mangle ca. hver syvende af de 43.000 passagerer, som ifølge prognosen skulle være steget på hver dag i åbningsåret 2025. Det skriver Ingeniøren.
Ingen vil nemlig betale omkring en halv mia. kr. for ombygning af stationerne i Glostrup og Herlev, og dermed ryger to af forudsætningerne for det godt fem år gamle beslutningsgrundlag for den seks mia. kr. dyre letbane.
På Glostrup Station skulle der bygges en ny perron, så regionaltog efter i et par årtier at være kørt forbi igen kunne stoppe dér, og passagererne skifte til letbanen. I Herlev skulle S-togsperronen flyttes 200 meter for at spare passagerer, der vil skifte til letbanen, for ekstra meter og en række trapper.
Forbavselse
Alene den manglede perronflytning i Herlev koster 6,5 pct. af hele letbanens passagertal, viser en beregning. Og ifølge et skøn fra forstadskommunerne og Region Hovedstaden, der ejer letbanen, ville Glostrup-perronen levere 7-10 pct. af letbanens passagerer.
Samlet er der altså tale om en nedgang i det forventede passagertal på ca. 15 pct. eller omkring 6.500 passagerer dagligt i år ét.
Trafikprofessor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet undrer sig:
- Jeg er forbavset over, at man bruger 6 mia. kr. uden at have styr på, om man får udbytte af investeringen. Det er en mærkelig måde at bruge penge på, siger han til Ingeniøren.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.