KØBENHAVN / FREDERIKSBERG / HOVEDSTADEN: Tunnellerne bliver tysk-franske, skinnerne østrigsk-portugisiske og togene italienske, når Københavns metro åbner sin sydhavnsstrækning i 2024. Det oplyser Metroselskabet. I konkurrence med syv andre har et tysk-fransk konsortium nemlig vundet opgaven med at bygge de fem stationer og tunnellerne imellem dem.
Selskaberne hedder Hochtief Infrastructure GmbH og Vinci Construction Grands Projets. Sammen med ordren på skinner og nye tog løber regningen op på 9,1 mia. kr. Det inkluderer 30 pct. såkaldt korrektionsreserve - altså en buffer til uforudsete udgifter.
Tyske Hochtief Infrastructure er med til at bygge metrostrækningen i Københavns Nordhavn, mens franske Vinci Construction Grand Projects har erfaringer fra Storebælts- og Øresundsbroen.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.