AALBORG: I månedsvis har eksperter undersøgt og analyseret Limfjordstunnelen og dens kurs længere og længere ned under vandet. Nu ligger årsagen endelig klar - tunnelen synker, fordi den i den nordlige ende ligger på en godt 20 meter høj sandpude, som ikke er lavet stabilt nok, fortæller chefkonsulent hos vejdirektoratet, Niels Christian Skov Nielsen, til DR Nordjylland.
Den løse lejring betyder desuden, at de mange tusinder bilister også er med til at få tunnelen til at synke endnu mere. Det gør over tid, at sandpuden bliver påvirket af trafikken, der vibrerer ud igennem tunnelen og ind i sandfyldet.
Og sandpuden, tunnelen hviler på i den nordlige ende, fortsætter med at synke godt 1-1,5 millimeter om året, siger Niels Christian Skov Nielsen. Nu skal en ny gruppe eksperter finde ud af, om problemet kan løses. Vejdirektoratet forventer at have nyt om det i efteråret 2018 Transportministeren har tidligere meddelt, at Limfjordstunnelens har 30 til 40 års levetid tilbage.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.