dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Vejle baner vejen for tiny houses
Sådan kan det se ud i en tiny house landsby. Her er det den første af slagsen, som er etableret i Tyskland. (Arkivfoto)
Foto: Nicolas Armer, AP, Ritzau Scanpix

Fandt genvej:
Vejle baner vejen for tiny houses

Økonomiudvalget har givet grønt lys til byggemodning og udarbejdelse af en lokalplan, der gør det muligt at etablere 25-30 tiny houses i Vejle.
17. JAN 2022 14.48

VEJLE: Om 9 til 12 måneder kan borgere, der gerne vil leve småt, se frem til at bygge deres helt eget såkaldte tiny house ved Ny Rosborg i Vejle. Det er i hvert fald planen, efter at økonomiudvalget i sidste uge besluttede, at der skal byggemodnes og laves en lokalplan til formålet i et område ud mod Vejledalen.

Projektet udspringer af et politisk ønske om flere små, billige boliger som alternativ til små lejligheder, og det er kommunen selv, der ejer jorden. Grundene bliver omkring 300 m2, og med huse på ned til ca. 30 m2 vil der blive plads til omkring 25-30 boliger.

Med budgetforliget i 2020 blev der truffet beslutning om at iværksætte idéen, men da man efterfølgende begyndte at se sig om efter inspiration til, hvordan den skulle realiseres, viste det sig, at ingen andre kommuner rigtig var lykkedes med det, fortæller byplanlægger og arkitekt ved Vejle Kommune Søren Nellemann.

Har måske fundet en genvej

Han kender mange eksempler, hvor de ikke er kommet i mål, fx projektet Grobund i Ebeltoft, som har eksisteret i mange år, og som ifølge ham ikke er i nærheden af at have en lokalplan.

- Vi tror måske, vi har fundet en genvej. Det er i hvert fald en anden tilgang til det, siger Søren Nellemann til DK Nyt.

Ideen er, at kommunen byggemodner og udstykker områderne, så borgerne kan købe deres egen grund til et tiny house som ved en almindelig kommunal byggemodning. Når 50 pct. af grundene er solgt, dannes der en grundejerforening.

- Derved undgår vi, at borgerne først skal organisere sig og finansiere et byggemodningsprojekt, siger han. 

Han henviser til, at andre kommuner omvendt har forsøgt at hjælpe grupper af mennesker, når de har henvendt sig med et ønske om at etablere et fælleskab med tiny houses, hvorefter kommunen så fx hjulpet med at finde jord.

Siden har det vist sig svært for grupperne at finansiere jorden og få ønsker og lovgivning til at gå op. Den model kan erfaringsmæssigt medføre langstrakte og for borgerne frustrerende processer, fremgår det af sagsfremstillingen i økonomiudvalgsreferatet.

Ønsker økonomisk frihed

I forbindelse med, at planerne blev offentliggjort i foråret, gennemførte forvaltningen en brugerundersøgelse for at blive klogere på, hvilke ønsker borgerne har til boformen. Efterfølgende kunne interesserede melde sig til arbejdsgrupper, der over tre møder i efteråret definerede ønsker til, hvordan området skal indrettes, hvilke frihedsgrader der skal være til at udforme sin egen bolig, hvor tæt vil man ligge på hinanden, og hvor meget fællesskab man gerne vil have.

- Det, vi har konkluderet, er, at man gerne vil gå efter nogle små grunde. Det er et vigtigt motiv, at man bor billigt. Man ønsker ikke at være bundet af høje faste omkostninger, men vil gerne have økonomisk frihed og måske ikke arbejde så meget, siger Søren Nellemann.

Derudover efterspurgte de fleste i undersøgelsen en placering i cykelafstand fra Vejle centrum og samtidig tæt på naturområder. Det er især enlige i aldersgruppen 40-50 år, der har vist interesse, men folk lige fra 30-70 år har henvendt sig. Over to tredjedele er kvinder. 

Om tiny houses

Et tiny house er ikke en fast defineret størrelse, men karakteriseres ofte som et hus med en størrelse på mindre end 45 m². De kan være udformet og indrettet på mange måder.

Det er muligt at opføre tiny houses på ned til ca 30 m², der kan godkendes til helårsbeboelse.

Kilde: Vejle Kommune 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.