Over 100 aarhusianske borgere og grundejerforeninger har klaget over at skulle overtage ansvaret for deres veje. I alle tilfælde er beslutningen dog blevet stadfæstet. Det skriver DR.
Flere kommuner er i gang med at privatisere flere veje, og det betyder, at veje, der tidligere har været offentlige, nu bliver overdraget til borgerne, der har grund ud til vejen. Aarhus er den kommune, der lige nu har mest fart på sit privatiseringsprojekt. Op mod 900 veje i kommunen står til at skulle skifte status.
Alle kommuner kan frit vælge at privatisere veje, hvis mindre end halvdelen af trafikken er gennemgående, og vejen ikke bruges til offentlig transport. Kravet til overdragelsen er, at vejen skal leveres i ’god og forsvarlig’ stand. Det betyder, at kommunen ikke bare kan give en vej med store huller eller dårlige fortove.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.