
FOLKETINGET: Aftalepartierne bag Femern-forbindelsen har i dag nikket endeligt ja til at gå videre med danmarkshistoriens største byggeprojekt. Forsinkelser og fordyrelser betyder dog, at anlægget først ventes åbnet i 2028, og at prisen vil løbe op i 52,6 mia. kr.
Den oprindelige plan lød på åbning i 2018 og en pris på 33 mia. kr., og projektet har budt på adskillige tilbageslag undervejs. Men nu er den endelige bekræftelse i hus fra aftalepartierne, der udgøres af alle Folketingets partier med undtagelser af Enhedslisten og Alternativet.
- Det har været en fantastisk indsats fra alles side, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) om forløbet frem til i dag.
- Jeg synes, at det her projekt er på rette spor igen. Nu skal der være fuld fokus på at holde kontakt med de tyske myndigheder, siger han.
Det tyske fokus handler om miljøgodkendelser, som har trukket proceduren i langdrag og måske fortsat vil gøre det. Det indgår således af aftalen, at hvis ikke projektet opnår tysk miljøgodkendelse senest i 2019, skal entreprenørerne kompenseres med 300 mio. kr.
Ritzau+mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.