
MIDDELFART: Middelfart Kommune har reduceret CO2-udslippet med 2.648 ton per år gennem energirenovering af 100 offentlige bygninger - og de første etaper af renoveringen af det samlede gadelysanlæg. Ud over at der er opnået en stor energibesparelse, som er endt med at have betalt for renovering - er der rigtig gode sidegevinster, fortæller formand for miljø- og energiudvalget, Agnete Damkjær (R):
- Vi har fået et væsentligt bedre indeklima i bygningerne, og det er absolut væsentligt. Vi ved, at et ordentligt indeklima har stor betydning for eksempelvis eleverne i vores skoler, når de skal lære. Vi har også fået uddannet vores personale, så de bedre kan passe og regulere vores energianlæg. Og så har vi nu fået teknologien til at kunne overvåge vores energiforbrug tæt, så vi hele tiden kan reagere og justere, siger Agnete Damkjær.
Teknologien er med
Mens energirenoveringerne af bygningerne blev gennemført i 2008 og 2009, så er arbejdet med gadelysanlægget fortsat i gang. Når CO2-udledningen allerede er reduceret markant, så skyldes det ifølge formanden for Teknisk Udvalg, Regitze Tilma (V), at kommunen er startet med de anlæg, der var ældst og havde det største energiforbrug.
Kontrakterne med virksomhederne, der laver arbejdet, bygger på ESCO-modellen - som i en lang periode blev omtalt som Middelfart-modellen. Den betyder, at energibesparelserne betaler arbejdet - uden økonomisk risiko for kommunen og dermed skatteborgerne.
- Vi gik i gang med ESCO-renoveringen af vores vejbelysning i 2012 - som den første kommune i Danmark. Kontrakten løber over 15 år frem til 2027, og det er faktisk en fordel, at den er så lang. For den teknologiske udvikling går rigtig stærkt, fortæller Regitze Tilma.
Tidssvarende løsninger
De LED-pærer, der bliver brugt i dag, giver langt mere lys for mindre energi, end de gjorde i begyndelsen. Da kommunen gik i gang med renoveringen af gadebelysningen var anlægget nedslidt, og vurderingen var dengang, at det ville koste 28 mio. kr. over de kommende anlægsbudgetter at modernisere det.
- Med ESCO-modellen sparer vi de penge, samtidig med at vi får en tidssvarende og energirigtig løsning. Og så har vi fået skiftet de gamle armaturer og erstattet dem med nye, der er fri for kviksølv, siger Regitze Tilma.
Kommunens bestræbelser på at reducere CO2-udslippet omfatter bl.a. også, at kommunen fra 1. januar 2017 lavet et centralt kørselskontor, som skal drive vognparken på cirka 150 køretøjer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.