Regeringen (V, LA og K), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti har besluttet at fremrykke konkrete anlægsforberedende aktiviteter på den faste forbindelse over Femern Bælt.
'Det vil blandt andet styrke tidsplanen for den kommende anlægsfase, og noget af den allerede tildelte EU-støtte vil blive udnyttet,' lyder det fra Transport-, bygnings- og boligministeriet.
Konkret har partierne besluttet at bygningsmodne det enorme område øst for Rødbyhavn, så byggeriet af tunnelens betonelementer kan starte tidligere, når først Tyskland har miljøgodkendt byggeriet.
Den godkendelse mangler endnu. Foreløbig forventer transportminister Ole Birk Olesen (LA) ifølge en pressemeddelelse, at delstatsmyndigheden LBV i Kiel giver grønt lys til sommer. Derefter følger imidlertid en retssag, som tyske miljøorganisationer med den magtfulde naturfredningsforening Nabu i spidsen vil anlægge, og som efter alt at dømme får opsættende virkning.
- Ved at udnytte tiden frem til, at anlægsarbejdet for alvor kan gå i gang, kan vi styrke tidsplanen for den kommende anlægsfase og bidrage til Lolland Kommunes myndighedsarbejde samtidig med, at vi reducerer risikoen i en eventuel tysk retssag. Dermed kan vi også hurtigere drage nytte af den allerede tildelte EU-støtte, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Udover byggemodningen i Rødby kan Femern A/S med bevillingen etablere kontorer i Rødbyhavn, og arkæologerne fra Museum Lolland-Falster kan genoptage arbejdet med de arkæologiske undersøgelser.
Desuden vil Femern A/S sammen med tunnelentreprenørerne gennemføre planlægningsarbejde, der gør det muligt for Lolland Kommune at komme i gang med sin myndighedsbehandling.
- Der skal være fremdrift i dette projekt, siger Magnus Heunicke (S) til Folketidende.
Med aftalen bakker forligspartierne bag Femernforbindelsen op om, at Femern A/S igangsætter følgende aktiviteter i løbet af 2018:
- Gennemførelse af et anlægsforberedende overvågningsprogram
- Udarbejdelse af mere detaljerede metodebeskrivelser af anlægsarbejderne
- Fortsættelse af de arkæologiske undersøgelser ved Rødbyhavn
- Byggemodning af produktionsområdet ved Rødbyhavn og etablering af veje, stier og kontorfaciliteter i Rødbyhavn.
- Aktiviteterne vil blive gennemført i perioden fra 2018 til 2020 og vil blive finansieret inden for det samlede anlægsbudget. Det får derfor ikke nogen effekt på tilbagebetalingstiden for projektet.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.