
Landdistrikternes Fællesråd kalder det et vigtigt initiativ til at sikre indenrigsluftfarten og binde Danmark bedre sammen, når regeringens udspil med en flyafgift tildeler næsten 50 mio. kr. årligt til lufthavnene Midtjylland, Esbjerg, Sønderborg og Bornholm.
Støtten til Bornholms Lufthavn er en fortsættelse på eksisterende niveau, men for de øvrige tre regionale lufthavne Midtjylland, Esbjerg og Sønderborg er det et nyt fast tilskud, skriver rådet i en pressemeddelelse.
- Det er helt afgørende for erhvervslivet, turismen og befolkningen lokalt, at der er mulighed for at flyve indenrigs mellem landsdelene. Derfor glæder det os, at regeringen vil tildele de regionale lufthavne ca. 50 mio. kr. årligt fra 2025 til 2030, hvilket er 30 mio. kr. mere årligt end i dag, og samtidig en ny støtte til tre indenrigslufthavne, udtaler formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
I Sønderborg siger næstformand i Sønderbog Lufthavn og borgmester Erik Lauritzen (S) til udsigten til tilskuddet:
- Det er vi i Sønderborg Lufthavn og Sønderborg Kommune meget tilfreds med. Vi er meget glade for, at regeringen har lyttet til vores ønske om at støtte Sønderborg Lufthavn, som er en vigtig brik i vores regionale udvikling og vækst. Sønderborg Lufthavn er en afgørende forbindelse til resten af landet og til udlandet, og det er med til at skabe et Danmark i balance.
Kritik fra Københavns lufthavn
Regeringsforslaget om en flyafgift møder dog også kritik fra blandt andet Københavns Lufthavn. Kritikken går på, at over halvdelen af pengene i 2025 skal gå til ældrechecken i stedet for til omstillingen af grøn luftfart.
- Det giver ingen mening at tale om grøn omstilling af luftfarten, når kun en mindre del af pengene fra en afgift går til at mindske klimaaftrykket, siger Christian Poulsen, som er konstitueret CEO i Københavns Lufthavn, i en pressemeddelelse.
Afgiften skal indfases fra 2025, og de første tre år skal den ifølge regeringens udspil ligge på gennemsnitligt 70 kroner, fra 2028-2030 på 85 kroner og fra 2030 og frem på i gennemsnit 100 kroner.
I 2025 vil flyafgiften give 900 millioner kroner. Her skal 610 millioner kroner gå til ældrechecken, mens kun 290 millioner kroner skal gå til omstillingen af grøn luftfart.
- Vi ved, at de fleste passagerer er positive over for at betale til en grøn omstilling af luftfarten, men det kræver selvfølgelig, at passagernes penge går ubeskåret til det formål - og ikke alle mulige andre formål, siger Christian Poulsen.
Derfor opfordrer han til, at regeringen samarbejder med sit eget Klimapartskab for Luftfart, som ifølge Christian Poulsen har stillet forslag om, at pengene fra en dansk flyafgift kan blive brugt til at øge andelen af bæredygtigt flybrændstof.
cwa/ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.