Busselskabet Umove, der er Danmarks største privatejede busoperatør i den kollektive trafik for Movia, beordrer chaufførerne til at køre videre, selv når busserne ikke overholder almindelige lovkrav til sikker busdrift. Det skriver TV 2 Kosmopol.
Ifølge mediet har Rødovre Kommune og Movia i starten af marts afholdt et krisemøde om driften af en buslinje.
TV 2 Kosmopol er kommet i besiddelse af 57 lydoptagelser mellem chauffører og buscentralen hos Umove, og flere gange bliver chaufførernes bekymringerignoreret og de beordres til at køre videre, selvom både gule- og røde advarselslamper blinker i bussernes instrumentbræt.
- Du må godt køre med en rød lampe, så kør dog videre, lyder meldingen i en bestemt tone eksempelvis fra buscentralen til en af buschaufførerne på linje 19, der er stoppet, og har ringet til centralen for at fejlmelde bussen.
Samtalen fortsætter:
- Nej, for der står i bussens manual, "Stop omgående på et sikkert sted," lyder svaret fra chaufføren.
- Nej, du kører videre, lyder det endnu engang fra buscentralen.
I et andet eksempel fra lydmaterialet får en buschauffør følgende besked:
- Jeg har ikke flere busser, der kan køre, for allesammen kører med rød motorlampe. Jeg har fem busser derude, der kører med røde lamper, lyder meldingen over telefonen til en chauffør, der har bedt om at få en funktionsdygtig bus efter at have oplevet to busnedbrud.
Føler ikke, at de bliver hørt
Flere anonyme chauffører forklarer til TV 2 Kosmopol, at de længe har forsøgt at råbe Umoves ledelse op om problematikken, men de føler ikke, at de bliver hørt af ledelsen.
I de optagelser TV 2 Kosmopol er kommet i besiddelse af, bliver der rapporteret om fejl på alt fra motor til dæk, bremser, døre og sidespejle. På rejsekortautomater, partikelfiltre og infoskærme. Og der meldes om manglende motorolie og kølervæske - som til gengæld drypper ned på et passagersæde. Og så er der ofte problemer med horn, der ikke virker.
- Det undrer mig, hvis jeg møder ind og får en bus, hvor der ikke lyser minimum en gul advarselslampe. For vi har ikke nogen busser, der er fejlfri. Det har vi simpelthen ikke, lyder det fra en af de chauffører, der råber op om de udslidte busser.
Chaufføren stiller op til interview anonymt, fordi han frygter at blive fyret, hvis han står offentligt frem. TV 2 Kosmopol kender hans fulde identitet. I alt har vi snakket med over ti chauffører, der samstemmigt beretter om udtjente busser med utallige fejlalarmer.
Vil ikke kommentere
TV 2 Kosmopol ville gerne have spurgt Umove, hvorfor de kører med busser, der er i så dårlig stand, og hvorfor de presser deres chauffører til at køre med busser, der ikke overholder færdselsreglerne. Men Umove vil ikke stille op til interview og svare på spørgsmål.
Selvom de fleste forhold er dokumenteret i lyd, video og billeder, så skriver Umove i en mail, at de ikke kan genkende de forhold, chaufførerne beskriver.
- Sikkerhed har høj prioritet, og vi har både processer og kontroller, der sikrer, at vores busser lever op til vores standarder, vores kunders forventninger og vores aftaler, skriver Umoves regionschef Mads Hultén Degel i et mailsvar.
Heller ikke Movia, som har det samlede ansvar for alle buslinjerne vil stille op til interview.
- Trafiksikkerhed kan ikke gradbøjes, og derfor skal alle busser selvfølgelig leve op til gældende lovgivning. Hvis TV 2 Kosmopol ligger inde med optagelser, der kan så tvivl om dette, så opfordrer vi til, at det straks fremlægges for den ansvarlige operatør, Umove, skriver Movia i et skriftligt svar.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.