
LOLLAND: I februar nikkede de tyske myndigheder til godkendelsen af Femern Bælt-forbindelsen. Og nu er en enig dansk forligskreds klar til at sætte anlægsarbejdet i gang, oplyser Transportministeriet.
Der er enighed med de tyske myndigheder om, hvordan projektet skal realiseres, og derfor skal Femern A/S nu starte forhandlingerne med de entreprenørkonsortier, som skal igangsætte de første dele af anlægsarbejdet.
Ifølge ministeriet påberegnes det, at der vil komme klager over den tyske godkendelse fra Forvaltningsdomstolen i Tyskland, hvorfor starten på den tyske del af anlægsarbejdet vil skulle afvente en endelig godkendelse fra domstolen.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er glad for at arbejdet nu er rykket tættere på fra dansk side.
- Det gør det nemlig muligt at undgå forsinkelser i tidsplanen, så tunnelen kan åbne i 2028, samtidig med at vi forbedrer mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte på knap 4,4 mia. kr. til projektet, siger han.
Femern A/S forventer, at de første aktiviteter starter i løbet af efteråret. Den nye forbindelse giver tidsbesparelse København-Hamborg på to timer for togrejdsende og op til en time for bilister.
ibs
De forhandlinger, der startes, indebærer:
- Anlæg af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn
- Etablering af arbejdshavn ved Rødbyhavn
- Etablering af tunnelportal på Lolland
- Etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter
- Bestilling af særligt marint udstyr
- Øvrige, mindre forberedende arbejder
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.