500.000 elbiler på danske veje i 2030, kilometerbaseret vejafgift på tung transport og øget krav til iblanding af biobrændsel i benzin- og dieselbilers brændstoftanke. Sådan lyder regeringens mål i udspillet til en transportaftale.
Det vil give en reduktion på en million ton i drivhusgasserne frem mod 2030. Halvdelen af reduktionen kommer fra iblanding af biobrændsel i de fossile tanke.
Det samlede reduktionskrav i CO2-udslippet frem til 2030 er 27,6 millioner ton.
Udspillet skal nu forhandles med partierne på Christiansborg. Her skal regeringen formentlig forvente lige dele skuffelse og modstand fra støttepartierne, der ønsker større ambitioner på det grønne område.
Venstres ambition var en million
- Regeringen vil gerne være med til 70 procents-målsætningen. Men hvis transporten - som samlet set står for en tredjedel af vores CO2- kun skal bidrage med en million ton, så kommer både landbrug og virksomheder til at skulle aflevere temmelig meget mere, siger Kathrine Olldag fra De Radikale.
Fra Venstre har ambitionen lydt på en million elbiler, men partiet har åbnet for en lavere ambition på baggrund af kommissionens beregninger. Ifølge kommissionen vil det nemlig blive en dyr omgang for samfundet og bilejerne at indkøbe en million elbiler inden 2030.
Ifølge kommissionen vil den ambition gennemsnitligt koste ejere af benzin- og dieselbiler 5.900 kr. om året per bil og samfundet 5,7 mia. kr. blandt andet i form af markante stigninger i afgifterne på brændstof, vejskatter og registreringsafgift.
ka / Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.