Der har været utallige klager, og byggeriet har været årevis undervejs, men fra næste år starter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, har aftalepartierne bag Femernforbindelsen besluttet fredag.
Det var helt tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik. Prisen for byggeriet anslås til 58 mia. kr., der skal betales af brugerne på samme måde som for Storebælts- og Øresundsforbindelsen.
Fabrikkerne ventes at kunne begynde produktionen af de første tunnelelementer primo 2023. Udskibning og nedsænkning af de første tunnelelementer forventes at finde sted primo 2024. Anlægsarbejdet vil være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022.
Verdens længste
Tunnelen bliver verdens længste af sin slags med sine 18 kilometer og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt. På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade.
Ejeren er den danske stat, og bygherre er Femern A/S. Aftalepartierne bag projektet er Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, De Radikale, SF, De Konservative og Liberal Alliance.
Tunnelen ventes færdig til tog- og biltrafik i løbet af 2029. Køreturen mellem Danmark og Tyskland vil tage ti minutter i bil og syv minutter i tog.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.