KØBENHAVN: HOFOR og Frederiksberg Kloak A/S er ved at konstruere to skybrudstunneler i Københavns undergrund. Tunnelerne vil koste omkring 300 mio. kr. hver at konstruere, og hovedformålet er at ruste byen til sjældne hændelser med ekstremregn. Samtidig vil de to tunneler også blive brugt som klimatilpasning til at håndtere øgede mængder hverdagsregn.
De to tunneler bliver op til tre meter i diameter og skal bores i en dybde fra 12-20 meter under havets overflade. Den ene, Kalvebod Brygge Skybrudstunnel, skal strække sig over 1.360 meter fra under Codanhus på Frederiksberg, under Kødbyen og til sit udløb på Kalvebod Brygge. Den anden, Valby Skybrudstunnel, vil løbe fra det nye Grønttorv til den gamle gastårns-grund, som HOFOR har i Valbyparken – en strækning på 1.500 meter.
- Vi regner med, at det i fremtiden vil komme til at regne 30 pct. mere. Derfor bliver der brug for at afkoble 30 pct. af overfladevandet, der falder på gader og stræder. I stedet for at udvide kloakkernes kapacitet tænker vi anderledes og leder vandet ned i skybrudstunneler, siger Lene Nørgård Rasmussen, som er HOFORs projektleder for begge skybrudstunneler.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.