HOVEDSTADEN: Staten skal have mere hånd i hanke med den planlagte letbane i hovedstadsområdet. Det er samtlige partier i forligskredsen omkring det storstilede projekt blevet enige om på et møde i Transportministeriet torsdag aften.
- Vi er blevet enige om, at vi vil ændre modellen for letbanen i København, sådan at vi imødekommer den kritik, vi har fået fra Statsrevisorerne, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) efter mødet.
- Den nye model går ud på, at vi sikrer, at staten har et flertal i bestyrelsen, at vi får kvalitetstjekket budgettet, og at man får hensat det beløb i reserve, som staten ville sætte i reserve, hvis det var dens eget projekt, siger han.
Et uafhængigt revisionsselskab skal nu granske økonomien i projektet.
Ikke professionelt nok
Transportministeriet har tidligere fået kritik af Statsrevisorerne for varetagelsen af medejerskabet af Aarhus Letbane. Statsrevisorerne kritiserede blandt andet, at ministeriet har deltaget i anlægget af letbanen uden at sikre sig, at projektet er blevet drevet efter 'tilstrækkeligt professionelle principper for budgettering og projektstyring'.
Før selve anlægget af letbanen ved København kan begynde, skal Folketinget vedtage en anlægslov. Med torsdagens aftale ventes denne lov snart at blive en realitet.
Den 28 kilometer lange letbane skal forbinde 11 kommuner i hovedstadsområdet. I alt er der blevet brugt 400 mio. kr. på at forberede letbaneprojektet.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.