
HOVEDSTADEN: Efter at være mødtes torsdag morgen vil forligspartierne bag den københavnske letbane stikke hovederne sammen igen torsdag aften for at nå til enighed om vilkårene for at igangsætte projektet. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er klar til at indgå en aftale, hvis forligspartierne er klar til at ændre i modellen.
- Vi kan lave ændringsforslagene, hvis vi har mandatet – og det håber jeg at få i dag. Så kan jeg indkalde de 11 kommuner og Region Hovedstaden, så jeg kan finde ud af, om de er indstillet på at lave modellen om, så vi imødekommer statsrevisorernes kritik, siger ministeren.
Baggrunden er, at Transportministeriet har fået kritik af Statsrevisorerne for varetagelsen af medejerskabet af Aarhus Letbane. Kritikken gik blandt andet på, at ministeriet deltog i anlægget af letbanen uden at sikre sig, at projektet blev drevet efter 'tilstrækkeligt professionelle principper for budgettering og projektstyring'.
I alt er der blevet brugt 400 mio. kr. på at forberede hovedstadens letbane-projekt, og kritikken af Aarhus-projektet fik transportministeren til at bede sine jurister om at gennemgå kritikken med blik for tilsvarende forhold ved den københavnske letbane. På den baggrund foreslår han nu en række ændringer:
Økonomisk reserve
- Vi skal sikre os, at vi har et flertal i bestyrelsen. Vi har tre ud af syv i bestyrelsen, og det var netop det, statsrevisorerne angreb ved modellen i Aarhus. Her kunne der vedtages udgifter, uden staten kunne gøre noget ved det. Og så fik staten en stor regning, siger ministeren.
- I tilfælde af ekstraudgifter til letbanen i København skal det finansieres ved, at hver interessent betaler i forhold til andel. Vi har 40 pct., så vi skal betale 40 pct. af ekstraudgifterne. For at det ikke efterfølgende kan kritiseres, skal man kunne styre, hvilke beslutninger der bliver truffet. Derfor er punkt ét, at vi skal have flertallet i bestyrelsen, for at vi kan være med i den her model, siger transportminister Hans Christian Schmidt.
Derudover vil ministeren have en ekstern rådgiver til at gå økonomien for letbane-projektet igennem, ligesom der skal sættes 30 pct. i reserve i budgettet.
Nogle af statsrevisorerne har kritiseret ministeren for at misbruge deres kritik af Aarhus Letbane til at inddrage den i Ring 3-letbanen. Men den beskyldning vil ministeren ikke forholde sig til, fordi han mangler konkrete bud på, hvor han skulle have misbrugt kritikken.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.