Stemningen omkring en fast forbindelse over Kattegat synes markant bedre, efter at ideen blev trukket ud af mølposen tidligere i år. Daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) lagde ideen ned i december 2015, mens den nuværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) sammen med Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen støvede den af igen, og også oppositionspartiet Socialdemokratiet er positivt.
Socialdemokratiets holdning er dog bundet op på, at forbindelsen også bliver til tog. Genoplivningen af ideen gik oprindelig kun på en bilforbindelse, men en igangværende screening omfatter begge.
- Vi noterer os med stor tilfredshed, at I har valgt at tage jernbanen med som en mulighed, der skal undersøges. Det er positivt, sagde Socialdemokratiets trafikordfører Rasmus Prehn, da sagen torsdag var oppe i et åbent samråd i Folketingets transportudvalg, på baggrund af at regeringen på finansloven vil afsætte 60 mio. kr. af til en forundersøgelse.
Forundersøgelsen er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat, og om det skal være en bro til både biler og tog eller kun til biler. I første omgang afventer man en screening med nye beregninger på, og et resultat kan ventes medio oktober, oplyste Ole Birk Olesen i samrådet.
Overordnet skøn
Tidligere i år fremlagde han en beregning, som viste, at en ren bilbro kan laves for 58 mia. kr., finansieret af brugerne. På samrådet afviste han, at der var tale om forhastede beregninger i forhold til finansieringen, sådan som Socialdemokratiet mener.
Transportministeren kaldte en bilbro 'meget realistisk', mens det modsatte blev sagt om en bil- og togbro. En forbindelse til både biler og tog vil komme til at koste 124 mia. kr. og vil kræve et statstilskud på 42 mia. kr..
- Beregningerne er baseret på et overordnet skøn, der er behæftet med usikkerhed. Men når det er sagt, mener jeg, at beregningerne udgør et fornuftigt grundlag for at igangsætte en ny strategisk analyse, hvilket der arbejdes på lige nu, sagde Ole Birk Olesen i samrådet.
Han finder fortsat en ren bilbro mest realistisk og tilføjede, at han aldrig har lagt skjul på, at han bad om nogle hurtige beregninger for at finde ud af, om det eksempelvis var realistisk med en ren vejforbindelse over Kattegat.
- Beregningerne var de første, som viste, at en Kattegatforbindelse kunne være selvfinansieret. Det er en god indikation for, at projektet kan realiseres, sagde transportministeren.
mk / Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.