I en trafikal analyse af hovedstaden fraråder Vejdirektoratet ifølge Ingeniøren at ophæve arealreservationen for Ring 5-korridoren, som et folketingsflertal var lige ved at beslutte op til jul sidste år. Enhedslisten, De Radikale og De Konservative stillede forslaget som også Dansk Folkeparti var lun på, men sidstnævnte sprang fra til sidst.
Det politiske pres mod arealreservationerne er dog ikke forsvundet, men fordi trafikken på tværs af Københavns fem byfingre vil fortsætte med at vokse, er der på lang sigt behov for en transportkorridor, der reducerer trængslen, lyder Vejdirektoratets konklusion, som bekræfter en tidligere analyse udført af Trængselskommissionen i 2013. ’Anlæg af en vestlig ringkorridor vurderes at have en positiv samfundsøkonomisk effekt’, skriver Vejdirektoratet der spår 30.000-50.000 biler pr. hverdagsdøgn på en motorvej på Ring 5.
I rapporten arbejder Vejdirektoratet også med andre udbygnings-scenarier, men fælles for dem er, at de ikke er tilstrækkelige. En Ring 5 vil derimod 'ud fra et trafikalt perspektiv (...) være en reel løsning', vurderer Vejdirektoratet i analysen.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.