
HERNING: Det brintbusprojekt, der har skabt så megen ballade i Slagelse Kommune, ser nu ud til på sindig jysk maner at blive til noget i Herning Kommune.
- Den første brintbus kører nok i Herning Kommune i 2020, men nu skal vi i dybere dialog med Jive-folkene i EU, og vi er allerede i dialog med Riga i Letland, der er med i Jive-projektet, samt andre større byer, som vi vil sparre med os i forhold til erfaring med brint og brintbusser, siger chef for teknik og miljø i Herning Kommune, Jacob Philipsen til dknyt.
Hverken han eller kommunen har været i dialog med Slagelse Kommune.
- Det slagsmål har jeg holdt mig ude af, siger han til dknyt.
Et enstemmigt byråd i Herning står bag budgetforliget for 2018. I det står der om infrastruktur:
'Herning Kommunes bybusdrift står foran et nyt udbud, og nye ruter skal etableres i 2019. Partierne bag budgetforliget ønsker derfor en analyse af en række forhold omkring busdriften til fremlæggelse i foråret 2018. Udover nye rutemuligheder mm. skal analysen se på muligheden for at lade brintbusser indgå i driften. Til det afsættes 1,5 mio. kr. årligt fra 2019 og ti år frem. En løsning med brintbusser vil nedsætte organisationen Herning Kommunes CO2-udslip med cirka syv pct.,' står der i forligsteksten.
I Herning kan 15 mio. kr. gøre det
Det, der altså i Slagelse blandt andet fik projektet lagt ned, var, at man ikke kunne skaffe 47 mio. kr. i matchfunding, men det krav har man åbenbart ikke i Herning.
- Vi har ikke skullet skaffe 47 mio. kr. Byrådet vil gerne undersøge muligheden og projektet nærmere og har sat 1,5 mio. af årligt fra 2019 - i alt 15 mio. kr. Vi og byrådet har brug for mere info om brintbusser, og det er vi i fuld gang med at finde viden om. Vi mangler de sidste godkendelser i EU for at komme med i brintbusprojektet og Jive-projektet, siger Jacob Philipsen.
Han fortæller, at han har været på kommunal studietur til Aberdeen i Skotland for at se på brintbusser, og kalder det 'meget nyttig viden.'
I Jive-projektet er andre europæiske byer, fx Riga, London og Aberdeen med. Og altså nu snart Herning.
- Vi skal nu have det analyseret lidt nærmere. Er det her en mulighed, som vi for alvor skal løbe efter? Og ja, vi er kommet med i det her EU-projekt, Jive, så derfor har vi mulighed for at få tilskud til det, hvis man træffer en endelig beslutning om at ville have de her brintbusser. Beslutningen er truffet om, at man gerne vil kigge nærmere på det, men ikke endeligt endnu, fortæller Jacob Philipsen.
På hjul i 2020
Han betegner Jive-projektet og timingen rigtig god:
- Vi står over for at skulle lave en ny bybus-kontrakt, som udløber i 2019. I den forbindelse så vi efter alternativer til brændstofteknologier, som vi kan se på. Der kom brint op som en mulighed. Der er andre teknologier - el og gas fx - i Danmark har man ikke den store erfaring med brintbusser, men i resten af verden har man efterhånden fået en del erfaring med driften af brintbusser. De 15 mio. kr. er det, vi kan se, der er behov for for at anskaffe busserne. Jive-projektet kommer også med et tilskud på cirka det samme beløb, pointerer Jacob Philipsen.
Næste skridt for kommunen er at lave undersøgelser og høre om erfaringer andre steder fra, både gode og dårlige, og de skal se på, om økonomien holder.
- Vi skal også til at kigge på, hvordan et udbud kan se ud, og vi har nogle modeller, vi arbejder efter. Det er jo Midttrafik, der skal lave selv udbuddet, og vi regner med det bliver på 10 brintbusser, siger Jacob Philipsen, og tilføjer:
- Den første brintbus kører nok i Herning Kommune i 2020.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.