Det er store forhåbninger blandt politikerne til CO2-fangst og lagring. Ifølge de politiske ambitioner skal Danmark være førende inden for udviklingen af fangst-, transport-, lagring- og anvendelse af CO2 (CCUS).
Men disse ambitioner risikerer at få lange udsigter, hvis ikke foreslåede bekendtgørelser, der træder i kraft 1. april, som ellers har til formål at sikre den fornødne hjemmel til CO2-fangst på kommunale affaldsenergi- og kraftvarmeanlæg i Danmark, trækkes tilbage og genovervejes.
Det mener brancheorganisation Dansk Fjernvarme, der sammen med ti kommunaltejede forsyningsselskaber har luftet deres bekymringer i et åbent brev til klima- og energi- og forsyningsminister, Dan Jørgensen (S).
- I samarbejde med de underskrevne selskaber, opfordrer vi derfor Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til at trække den foreslåede model tilbage eller som minimum opdatere den så vi sikrer, at CO2-fangst kan indgå som en del af hovedvirksomheden på de kommunalt ejede kraftvarme- og affaldsenergianlæg eller i et særskilt selskab ejet af kommunen. På den måde vil det være muligt at realisere det fulde potentiale for CO2-fangst i Danmark og komme endnu tættere på vores klimamål, siger direktør i Dansk Fjernvarme, Kim Mortensen i en pressemeddelelse.
Flere uhensigtsmæssigheder
Omdrejningspunktet for brevet er, at modellen foreslår, at CO2-fangst skal ske i en tilknyttet virksomhed til den hovedvirksomhed, der ejer og driver kraftvarme- eller affaldsenergianlægget.
Modellen vil kvæle mulighederne for etablering af CO2-fangst på mange kommunale anlæg, fordi den medfører en række udfordringer, der vil forhindre etableringen af CO2-fangst, lyder bekymringerne fra underskriverne på brevet.
Blandt udfordringerne fremhæves bl.a. at den foreslåede model medfører, at omkostninger til CCS ligger i en tilknyttet virksomhed, mens gevinsten ved sparede afgifter og kvoter ligger i hovedvirksomheden, som dermed vil få en ”gratis” gevinst. Modellen sikrer dermed ikke de rette incitamenter, da sparede afgifter og kvoter ikke kan bidrage til finansieringen af CCS.
Desuden vil ordningen også udelukke muligheden for kommunal garantistillelse og dermed adgang til KommuneKredit og medfører en stor risiko for, at de kommunale affaldsenergianlæg ikke kan opnå lånefinansiering på det private marked.
- Jeg opfatter Energistyrelsens forslag om at definere CO2-fangst som en tilknyttet aktivitet, som en midlertidig løsning indtil man kan få et sikkert fremadrettet grundlag på plads. Det bedste vil helt klart være at fangst af CO2 betragtes som del af hovedaktiviteten. Det bør ligeledes være muligt at finansiere milliardinvesteringerne i Kommunekredit. Jeg vil på det kraftigste opfordre forligskredsen til at sikre det fornødne grundlag til, at ARC og andre danske affaldsenergianlæg kan bidrage til den grønne omstilling med store CO2-reduktioner, siger ARC-direktør Jacob H. Simonsen.
Under over Dansk Fjernvarme og ARC, er også Vestforbrænding, Hofor, Kredsløb, Argo, Energnist, Aalborg Forsyning, RenoNord, Norfors og Bornholms Energi og Forsyning underskrivere på brevet, som kan læses her.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.