Fremtidens problemknusere skal vækkes i folkeskolen. Med en mere konkret undervisning i naturfag håber skolerne på lang sigt at løse samfundets ingeniørmangel. Konceptet hedder 'engineering', og det er på vej ind i den danske folkeskole.
Kort fortalt går det ud på at gøre undervisningen i naturfag mere håndgribelig ved at lade eleverne prøve kræfter med diverse problemer – ofte inspireret af ingeniørers udfordringer og arbejdsgange i den virkelige verden. Det kan være at rense beskidt drikkevand eller – med materialerne fra starten af artiklen – at bygge en modelbygning, der kan overleve et jordskælv.
Hvis eleverne får øjnene op for naturfag på en ny måde, er der større chance for, at de vælger en uddannelse på området senere i livet, lyder det fra undervisningsforsker Christine Cunningham. Projektet er støttet med 25 mio. kr. fra fire erhvervsfonde.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.