
KØBENHAVN: Udskiftningen af dieselbusser med mere miljøvenlige elbusser er i fuld gang i København, der i 2025 stiler efter at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Men kommunens hidtidige erfaringer med elbusser har kostet københavnerne over 100 mio. kr. Det skriver Ugebrevet Mandag Morgen.
Dyrest var de små, letgenkendelige elbusser, der under COP15-topmødet i København i 2009 rullede lystigt i byens gader som reklame for den klimaambitiøse danske hovedstad. De har ifølge en aktindsigt, som Mandag Morgen har fået, kostet Københavns Kommune 96 mio. kr.
Dertil har to mindre forsøg med store elbusser sidenhen kostet kommunen 7 mio. kr. Samlet set har eksperimenterne med elbusser altså kostet København 103 mio. kr. over de seneste 8 år.
Kontrakt og opsigelse koster især
De 11 små, franske elbusser, der under COP15-topmødet i København i 2009 kørte på den til lejligheden opfundne rute 11A i centrum af København, også kaldet CityCirklen, rullede frem til 2014, men blev så erklæret defekte, hvorefter de blev opmagasineret hos operatøren Arriva. Sidste år blev elbusserne foræret til en frivillig forening og et transportmuseum uden beregning.
Billetindtjeningen på CityCirklen var for perioden 2009 til 2014 på 19 mio. kr., eller 5,60 kr. pr. passager, mens udgifterne løb op i næsten 105 mio. kr. Da bussernes levetid på grund af skrøbelig teknik var relativt kort, og buslinjen blev nedlagt før tid, kostede det kommunen yderligere 10,3 mio. kr. i kompensation til Arriva for utidig kontraktopsigelse og dertil 330.000 kr. for knap 2 års opmagasinering af de defekte busser.
De samlede udgifter for CityCirklen løber derfor op i godt 115 mio. kr. og når billetindtægterne trækkes fra, giver det et underskud for kommunekassen på 96 mio. kr.
Det svarer til, at kommunen har betalt et tilskud på 27,9 kr. pr. buspassager for det knap 6-årige elbus-eventyr. Tilskuddet pr. passager var til sammenligning på 3,94 kr. for hele kommunens busdrift i 2014.
Frank Jensen: 'Penge er godt givet ud'
Siden CityCirklen blev nedlagt har Københavns Kommune gennemført to mindre forsøg med elbusser i byen. Det drejer sig om et forsøg med to kinesiske elbusser i 2014-2015, der kostede kommunen 2 mio. kr. ud af en samlet forsøgspris på 8,3 mio. kr., hvoraf Trafikstyrelsen dækkede hovedparten, samt et forsøg fra 2016 til 2019 med hurtigopladende elbusser på linje 3A, der har kostet kommunen 5 mio. kr.
Ifølge Københavns overborgmester er pengene godt givet ud, fordi erfaringerne har gjort kommunen i stand til at påbegynde en større udskiftning af byens forurenende dieselbusser.
- De penge, vi har brugt på forsøg med elbusser, er efter min mening godt givet ud – og en forudsætning for, at vi i dag har fremlagt en plan, der i løbet af de kommende år skal omlægge alle Københavns busser, siger Frank Jensen (S) til Mandag Morgen og fortsætter:
- Uden de to forsøg og driften af linje 11A, ville vi ikke være der, hvor vi er i dag, siger overborgmesteren og medgiver, at der var særlige problemer med de små elbusser på CityCirklen, fordi busserne var ombyggede dieselbusser.
Derudover er de dyrt købte erfaringer fra CityCirklen også, at man skal holde sig fra små, vedligeholdelsestunge elbusser på ruter uden særlig mange passagerer. Der er simpelthen ikke brug for små busser i København. Og til det næste udbud af en buslinje til ren eldrift – rute 2A mellem Tingbjerg og Refshaleøen i 2019 – stiles der da også efter at få de helt store 18,75 meter lange elbusser ud på vejene i København.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.