Fem af DSB's IC4-tog skal skilles ad, og de genanvendelige reservedele bliver i disse dage møjsommeligt taget fra hvert af de fem togsæt på DSB’s værksted i Randers, inden togsættene sendes til endelig skrotning, oplyser DSB. Togsættene skal derefter ophugges, blandt andet fordi deres stand er for dårlig.
De har ikke kørt i årevis og er ikke blevet opgraderet som den øvrige IC4-flåde. Der er specificeret i alt cirka 480 dele, som DSB kan genbruge - lige fra motorer og hjul til sæder og små displays. Arbejdet tager 4-6 uger pr. togsæt, afhængig af hvor meget der skal ud af det enkelte togsæt. En del af reservedelene til IC4 er så specielle, at de ville svære at finde på markedet eller dyre at fremstille, hvis behovet skulle opstå.
DSB nedskrev sidste år IC4- og IC2-flåden med 2,2 mia. kr. De 23 IC2-togsæt blev helt afskrevet i forbindelse med halvårsregnskabet i 2016. Det samme gælder for de fem omtalte IC4-togsæt, der forventes at være endeligt skrottet med udgangen af juni.
pv
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.