Femern Bælt-forbindelsen har hidtil været et meget dansk anliggende, men nu har den tyske forbundsregering vedtaget en samlet infrastrukturplan, som også afsætter penge til den tyske udbygning af jernbanen til den kommende Femern Bælt-tunnel, skriver DR Sjælland.
I planen er der afsat 1,5 mia. euro - svarende til godt 11 mia. kr. - til elektrificering og udbygning af to spor mellem Lübeck og Puttgarden. Planen flugter nøjagtigt med det, som Tyskland har forpligtet sig til i Femern Bælt-traktaten med Danmark, som blev underskrevet i 2008.
I den tyske investeringsplan er der desuden afsat mere end to mio. kr. til at udbygge motorvejen mellem Puttgarden og Heiligenhafen. Femern Bælt-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020, skriver DR Sjælland.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.