
AARHUS: Aarhus Letbane havde regnet med at nå i mål med godkendelser og åbning til i lørdags og synes, at Trafikstyrelsen burde have gået i dialog med letbanen om at løse de fejl og mangler, der var, 'da de har et omfang, så letbanen burde kunne åbnes med vilkår om forbedringer.'
Sådan lyder det i den redegørelse, som ejerne Aarhus Kommune og Region Midtjylland krævede i weekenden fra Aarhus Letbane om hele sagen med den manglende sikkerhedsgodkendelse.
Helt frem til fredag middag den 22. september 2017 havde direktionen 'en berettiget forventning om, at letbanen ville åbne som planlagt på en række vilkår.'
Den åbnede som bekendt ikke, og indvielsen af Danmarks første letbane måtte med dags varsel lørdag udskydes på ubestemt tid.
I redegørelsen fastslår Aarhus Letbane:
'I forbindelse med store komplekse baneprojekter er det altid en udfordring, at nå i mål med de mange og komplekse godkendelser. Det skyldes, at anlægget først skal færdigbygges, herefter testes og til slut skal assessor udarbejde sin sikkerhedsvurderingsrapport. Sidst i den lange proces kommer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelse, som ganske naturligt tildeles i sidste øjeblik før idriftsættelse,' lyder det i redegørelsen.
Ifølge Aarhus Letbane har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afvist at godkende en idriftsættelse af Aarhus Letbane af to årsager: 'Tekniske sikkerhedsregler (omhandler fremtidigt vedligehold) samt: Manglende kvalitet i operatøren Keolis’ sikkerhedsledelsessystem.'
Aarhus Letbane skriver i redegørelsen: 'Hvad angår de foreløbige kommentarer til de tekniske sikkerhedsregler, så udestår alene to ud af 59 kommentarer fra i fredags fra at være fuldt ud indarbejdede i letbanens omfattende regelværk.'
Letbanen burde kunne åbnes
Aarhus Letbane vurderer ikke, at Keolis’ sikkerhedsledelsessystem er tilstrækkeligt godt, men dog at manglerne har et omfang, så letbanen burde kunne åbnes med vilkår om forbedringer.
Helt frem til fredag middag den 22. september havde direktionen 'derfor en berettiget forventning om', at letbanen ville åbne som planlagt på en række vilkår. Denne vurdering var baseret på flere forhold i ugen op til åbningen:
'Det trods alt begrænsede omfang af de forhold, der mangler at blive afklaret', 'At det desværre er en velkendt udfordring at få godkendelser i hus i god tid ved meget store og komplekse anlæg', 'Det er ikke unormalt, at baneanlæg sættes i drift med en række vilkår, der skal løses over tid', lyder det bl.a. fra Aarhus Letbane.
Redegørelsen fastslår, at 'der var grund til bekymring, men det var klart forventningen, at man ville kunne finde hinanden.'
'Direktionen i Aarhus Letbane kan her flere dage efter stadig ikke redegøre for rationalet bag styrelsens afvisning af at gå i dialog om nogle vilkår for driften. I lyset af konsekvenserne er det ikke proportionelt med manglernes størrelse,' pointerer Aarhus Letbane.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.