
FREDERICIA: Han blev rost til skyerne for sit arbejde ved havnebranden i Fredericia, og kort tid efter stoppede han som indsatsleder ved Trekantområdets Brandvæsen. I sidste uge fortale han om den voldsomme brand på en konference om beredskabet på danske havne.
Han hedder Jess Andersen, og i dag er han sektionsleder i Beredskabsstyrelsen. Men den fatale dag i januar sidste år, var det ham der styrede indsatsen igennem, så ingen menneskeliv gik tabt.
I dag har han fået branden på Fredericia Havn lidt på afstand, men han fastslår, at branden er en af de dyreste i Danmark:
- Den vil koste samfundet over en mia. kr., siger han til dknyt.
En overfyldt tank og en dårlig svejsning hos firmaerne Dan Gødning og Nagro er de to vigtigste årsager til branden, har en rapport fra Teknologisk Institut fastslået. Ved branden sprang en kæmpesilo læk og væltede, så tusindvis af liter palmeolie fossede ud af en anden beholder og brød i brand. Siloen var overfyldt, og belastningen fra den ekstra mængde gødning fik en dårlig svejsning på tanken til at briste, lød konklusionen i rapporten.
Jes Andersen forklarer, hvordan han er kommet frem til, at branden vil koste samfundet over en mia. kr.:
- Det er bl.a. insiderinformation, jeg har fået, og så ved jeg, hvad forsikringsselskabet har sat af, siger han og uddyber:
- Det er alle de samfundsøkonomiske omkostninger, der er regnet med, folk der sad i mange timer i trafikkø, Kronprinsen og statsministeren sad i bilkø, DSB kunne ikke køre med tog en halv dag og måtte sætte busser ind i stedet, 90 biler brændte, containere måtte omdirigeres til andre havne, 100 ekstra mand på arbejde, urenset spildevand blev ledt ud i Lillebælt, et specialskib måtte ned fra Norge for at opbevare væsker osv., forklarer han.
Man er vel blevet klogere
Vil en sådan brand kunne ske igen?
- Der er kommet nye regler og tekniske forskrifter om brandbare væsker, hvor palmeolie er kommet med. Jeg har ingen kommentarer til beredskabet i Fredericia efter branden, men i Fredericia troede ingen, at branden kunne ske. Men man er vel blevet klogere, siger Jess Andersen.
- Ved de to store brande på Aarhus Havn i 2008 og 2009 og så den her i 2016, så skal man som myndighed se på det. Det giver megen fokus med så store brande. Aarhus lavede havneberedskab efter brandene, og branden i Fredericia sidste år kunne have endt meget værre, hvis ikke vi var så heldige, at vi netop havde beredskabet fra Aarhus at trække på - det var en afgørende forskel, understreger Jess Andersen.
Godt halvandet år efter ulykken er miljøkonsekvenserne ikke gjort op, årsagen til ulykken er ukendt, og ansvaret er ikke placeret endegyldigt, og man afventer politiets rapport om ulykken. Tankene kollapsede pga. overfyldning og en dårlig svejsning er det fastslået, men man afventer svar på, hvad årsagen til branden var.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.