
AARHUS: En ny bybuskøreplan uden de ruter, som Aarhus Letbane skal erstatte, trådte i kraft i weekenden, uden at letbanen endnu har erstattet noget. Men det gør den i løbet af ugen, skal man tro meldinger fra Trafikstyrelsen, der ventes at give en betinget godkendelse onsdag, så Aarhus Letbane med små tre måneders forsinkelse kan medtage passagerer.
Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) vil dog 'gerne se det, før jeg tror på det', sagde han i lørdags ifølge Ritzau. Udtalelsen faldt efter at Trafikstyrelsen fredag orienterede letbanen om den forventede godkendelse, og efter at borgmesteren i forbindelse med en uofficiel Facebook-drevet fejring af den forsinkede letbane kritiserede Trafikstyrelsen for den langstrakte procedure og forlangte transportminister Ole Birk Olesen (LA) ind i en evaluering af forløbet.
I dagene frem til at en godkendelse foreligger, vil en ekstra busrute køre den strækning, som letbanen ellers skulle have betjent. Den vil blive kørt af chauffører, der frivilligt tager overarbejde, og regningen skal letbane-ejerne Aarhus Kommune og Region Midtjylland betale.
'Målstregen flyttet'
Godkendelsen, der ventes i denne uge, vil blive givet 'på vilkår'. Det vil ifølge vicedirektør Kaare Clemmensen fra Trafikstyrelsen sige med 'en hel masse ting', som letbanen skal justere efterfølgende. 'Det bliver en godkendelse med en hel masse vilkår', siger han.
Borgmester Jacob Bundsgaard lægger ikke skjul på sin irritation over Trafikstyrelsen, som han mener gentagne gange har 'flyttet målstregen' med nye krav. Han mener, der mangler politisk kontrol med Trafikstyrelsen, hvis 'magtarrogance er så stor, at vi står tilbage med en følelse af, at vi ikke kan have tillid til styrelsen', sagde han ved lørdagens arrangement.
Transportminister Ole Birk Olesen er helt med på, at forløbet skal evalueres, men han formulerer det på en måde, der ikke ligefrem udtrykker støtte til Aarhus-borgmesterens synspunkt. Han vi have belyst, 'hvad årsagerne har været til, at Aarhus Letbane ikke har kunnet levere et materiale, der har kunnet godkendes', og dertil afviser han fuldstændig ønsket om politisk kontrol:
- Styrelsen skal netop være uafhængig. Det skal sikre, at afgørelser om jernbanesikkerheden træffes på et fagligt og ikke på et politisk grundlag, siger han.
Hvad det faglige angår, lægger Trafikstyrelsen heller ikke fingrene imellem i sin bedømmelse af Aarhus Letbane. 'En virkelig dårlig kvalitet', siger vicedirektør Kaare Clemmensen om det første materiale, styrelsen modtog kort tid før det åbningstidspunkt i september, der senere måtte opgives.
- Det basale er, at de har ikke lavet deres del af arbejdet ordentligt. Det har de bare ikke, siger han.
Transportminister Ole Birk Olesen kalder det vigtigt at lære af sagen til næste gang:
- I de kommende år har vi en lang række jernbaneprojekter, der skal sikkerhedsgodkendes, blandt andet den nye bane mellem København og Ringsted, Metro cityringen, de nye signalsystemer og letbanen i Odense. Derfor er det vigtigt, at vi finder ud af, hvordan vi kan undgå tilsvarende problemer i fremtiden, siger Ole Birk Olesen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.