Da transportminister Thomas Danielsen (V) i januar præsenterede et nyt lovforslag til ændringer i færdselsloven, blev det mødt med skepsis fra samtlige kommuner.
Forslaget, der vil indføre faste kriterier for bl.a. fartgrænser, ensretning og bilfrie zoner, har modtaget skarp kritik for at indskrænke de kommunale frihedsgrader, spænde ben for lokale, grønne mobilitetsplaner og koste kommunekasserne dyrt.
Efter planen skulle politiet i år have frigivet 22 årsværk fra godkendelse af kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger, men nu udskydes forslaget altså og bliver ikke fremsat inden sommerferien, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Lovforslaget har været i høring, hvor der har været en række input og spørgsmål, og på den baggrund har regeringen besluttet at udskyde fremsættelsen på ubestemt tid, fremgår det.
- Jeg har modtaget mange forslag, inputs og ideer til, hvordan loven kunne indrettes. På grund af den store interesse så udskyder vi fremsættelsen, da større ændringer vil kræve en ny høring. Hvordan det ender, kan jeg ikke sige noget om endnu, siger Thomas Danielsen.
Det betyder også, at kommunerne derfor fortsat skal indhente politiets samtykke, hver gang de påtænker en ændring af hastighedsgrænsen, eller at indføre ensretning, afspærring af veje og andre færdselsindskrænkninger.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.