dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Professor kalder ny motorvej et projekt i den helt dårlige ende
Den tredje Limfjordsforbindelse skal gå over øen Egholm.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Professor kalder ny motorvej et projekt i den helt dårlige ende

I dag skal motorvej over Egholm stemmes igennem i Folketinget. Den kommer med en regning, siger professor. Transportministeren afviser kritikken.
14. MAJ 2024 8.20

Tirsdag eftermiddag ventes en ny Limfjordsforbindelse i Nordjylland at blive vedtaget i Folketinget, og det sker, selv om den nye motorvej i en længere periode har fået heftig kritik fra eksperter og grønne organisationer.

Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, mener, at forbindelsen "er et projekt, der gør os fattigere".

Forbindelsen skal ligge over øen Egholm.

- Med det, vi kan regne på, er samfundsøkonomien lige omkring 0. Det er dårligt for den type projekter og under, hvad man plejer at acceptere, siger Mogens Fosgerau.

Dertil kommer, påpeger professoren, at det koster på miljøet at lægge en motorvej hen over en ø. Det belaster omgivelserne, og der følger også luftforurening og støj med, påpeger Mogens Fosgerau desuden. Derfor er projektet "i den helt dårlige ende", siger han.

- Netto tænker vi, at det er tabsgivende for samfundet, siger professoren.

Større CO2-udledning

Processen omkring forbindelsen har været hektisk. Den er en del af infrastrukturaftalen fra 2021. Siden har Vejdirektoratet fundet, at CO2-udledningen fra anlægget af motorvejen over Egholm vil være markant større end antaget.

Den forventede CO2-udledning fra anlægsfasen af den kombinerede bro- og tunnelløsning anslås til at blive 480.000 ton. Tidligere lød prognosen på 263.000 ton. Der er dermed tale om en stigning i CO2-udledningen på 83 procent.

Det har blandt andet fået De Radikale, der ellers var med til at indgå infrastrukturaftalen, til at trække støtten fra det specifikke projekt.

Formålet med forbindelsen er at aflaste trafikken mod Nordjylland og spare tid for bilister.

Mogens Fosgerau har forståelse for, at det kan være svært at ændre i store aftaler, når de indgås på Christiansborg.

- Men det er altså mange milliarder, der er oppe i luften. Det kan man godt udfordre, siger han.

Minister er tilfreds

Transportminister Thomas Danielsen (V) afviser kritikken. Han påpeger, at der etableres bedre natur, blandt andet et "paradis for oddere", på øen, hvor motorvejsforbindelsen skal køre over.

- Der har været meget snak om odderen på Egholm. Der er blevet inddraget en halv hektar af et strandområde, og det bliver erstattet med 20 hektars odder-eldorado med lavvandsområder. Et paradis for oddere, siger ministeren med henvisning til den mytiske by af guld, der omtales i sydamerikansk folklore.

- Det har altid et eller andet aftryk, når vi laver infrastruktur. Men der er ingen tvivl om, at vi her har lavet en lang række kompenserende tiltag, der ikke bare kompenserer, men overkompenserer, siger Thomas Danielsen.

Han tilføjer, at der er lagt cirka 66.000 timers undersøgelser i projektet.

- Og det står ret klart, at ét projekt er det bedste ud fra en helhedsbetragtning, og det er den tredje Limfjordsforbindelse. Også i forhold til de enorme trafikale gener, der ville være ved at skulle lave en østlig forbindelse, en parallel tunnel, eller hvad der ellers har været bragt i spil, siger Thomas Danielsen.

/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.